ביצוע החקר וקישור בין הסקירה התיאורטית לחלק המחקרי
במחקר שערכתי ביצעתי השוואה באמצעות טבלה, שדרכה הבנתי
את הדילמה על שני ערכיה הסותרים, דרכה הגעתי למסקנות המתבקשות
ותשובות לשאלות אותם אני בודקת, ואלו הממצאים אודותן:
כיום בת 24, נולדה בראשון לציון. היא פרצה לתודעת הקהל בהיותה חיילת בחיל התקשוב, ולאחר מכן עשתה כמה קמפיינים בתור דוגמנית ופרזנטורית.
כיום היא בעלת חברה לבגדי ים בשם "בננהוט" יחד עם חברתה נועה בני. עוסקת בדוגמנות ואשת עסקים לכל דבר, פרזנטורית של רשתות מובילות בארץ ובנוסף כיכבה על שערי מגזינים מובילים גם כן.
בעלת חשבון אינסטגרם מוביל עם מיליוני עוקבים מכל העולם. התמונות אותן היא מעלה הן חשופות למדי. אין לה בעיה לחשוף את גופה בעיני הציבור. היא מתלבשת בצורה מינימליסטית, בעיקר עם בגדי ים ושמלות מיני קצרות. שיטת הצילום של נטע היא מקצועית גם אם היא מצולמת בעזרת פלאפון נייד. היא מראה על איכות בכל תמונה, ובכך יוצרת עניין אצל הציבור הצופה בה.
לעיתים קרובות וגם רחוקות ישנו טקסט מתחת לכל תמונה שהיא מעלה. יש פעמים שהטקסט נועד כדי לפרסם מוצר כלשהו, ויש פעמים רחוקות שהיא רוצה להעביר מסר אודות מידע שקרי שפורסם עליה וכדומה.
ישנם פעמים בהם חשבונה באינסטגרם נעול ולעיתים פתוח. אני מאמינה שזה בהתאם לעבודתה. הכוונה, אם יש לה כוונה לפרסם את עצמה מעבר למה שהיא מפורסמת, או מידע שיעניק לה יותר פרסום וגם רווח כלכלי. אם חשבונה נעול, זה גורם ליותר אנשים שסביר להניח שמכירים אותה לרצות לעקוב אחרייה ולראות עוד מהתוכן שהיא מעלה.
נטע פעילה מאוד באינסטגרם לעומת הפייסבוק. זה כך כיוון שאינסטגרם קיבל תודעה גבוהה יותר בציבור שלנו, ויותר ויותר אנשים זונחים את פייסבוק לטובת האינסטגרם וההצלחה שתהיה להם בעקבות כך.
מריה דומרק
כיום בת 23, נולדה בעיר סנט פטרבורג שברוסיה. כאשר הייתה בת 16, גילה אותה צלם מקצועי במסיבה, ולאחר מכן החלה לעשות קמפיינים והפקות אופנה קטנות. כך פרצה לתודעת הציבור.
במהלך שירותה בצה"ל חתמה מריה בסוכנות דוגמנות. כיום היא פעילה מאוד ברשתות החברתיות ובפרט באינסטגרם.
בעלת חשבון אינסטגרם עם מיליוני עוקבים מכל העולם.
השתתפה בכמה קליפים של זמרים מובילים כמו משה פרץ, הוציאה שיר שהיא מבצעת אותו, מובילת רשתות אופנה מובילות בארץ ומנהלת קו בגדי ים אותם היא משווקת ומוכרת.
התמונות אותן היא מעלה הן גם כן חשופות למדי וברוב הפעמים מראות הרבה יותר מידי.
היא מצטלמת אותן באופן מקצועי, שגם בלי כיתוב מתחת אפשר להבין את כוונתה רק מהסתכלות.
בנוסף, היא מצטלמת בצורה חושפנית ופרובוקטיבית. כנראה בשל חוסר הביטחון שיש לה שהיא מציינת אותו תמיד. ככל הנראה היא מרגישה בנוח יותר לחשוף את גופה בציבור ולהראות את יופייה מאשר להראות את חוכמתה.
שיטת הצילום נעשית ברוב הפעמים באופן מקצועי בסטודיו מוסמך לכך בשל עבודתה הרבה בתעשיית הדוגמנות. היא מצלמת את התמונות שלה או שמצלמים אותה בצורה איכותית וברורה, ומראה בדיוק את מה שהציבור כנראה ירצה לראות בה.
לעיתים יש כיתוב מתחת לתמונות כאשר היא מעוניינת להעביר מסר ולעיתים אין.
נכון להיום חשבונה של מריה נעול וזה בעקבות הפצת שמועות על מקרה מהעבר. בעבר היה חשבונה פתוח לציבור, וכולם יכלו להסתכל על התוכן שהיא מעלה.
מריה פעילה באינסטגרם יותר מבפייסבוק. שוב, אני מאמינה שזה בשל עלייתה של הרשת החברתית הזו בעקבות תודעת הציבור שגדלה כל יום ויום. היא יודעת כמו רבים כמותה, שדרך האינסטגרם היא תצליח יותר כי שם רוב הקהל אליו היא מכוונת נוכח.
עדן פינס
השתתפה בתוכנית הריאליטי "איט גירלז" הופיעה בקליפ של משה פרץ. השתתפה בתחרות מלכת היופי ועשתה קמפיין עם ליאו מסי.
התמונות אותן היא מעלה חשופות וחושפות גם כן. היא מחצינה את גופה בצורה פרובוקטיבית ובולטת, כך שאי אפשר לפספס.
מתחת לתמונות לעיתים יש כיתוב אודות המקום בו היא נמצאת או אודות חברות שאומרות לה מה לכתוב מתחת כדי שתקבל על כך כסף ותמלוגים.
שיטת הצילום שלה היא מאוד ברורה. היא מצטלמת ומצולמת בצורה מקצועית ואיכותית. היא יודעת מה להראות לציבור כדי ליצור עניין ורצון לראות עוד מהתוכן שהיא מעלה.
היא מצטלמת בצורה חושפנית מידי, ולמרות כל הביקורות שיש כלפיה על כך, היא ממשיכה ואפילו גאה במה שהיא עושה.
חשבונה של עדן לעיתים נעול ולעיתים פתוח. זאת בשל עבודתה ורצונה להראות מהתוכן אותו היא מייצגת לעיני הציבור.
כמו שכתבתי בתחילת הסיכום, עדן פעילה מאוד באינסטגרם ומעלה לשם מידי יום תמונות ותכנים. אפליקציה זו היא עבודה לכל דבר בשבילה, ודרך תמונות ותוכן היא מקבלת כסף ותודעת ציבור.
כמו רוב החברה כיום, היא מעדיפה את האינסטגרם על פני הפייסבוק כיוון שאינסטגרם קיבל תודעת ציבור גבוהה יותר, ויותר ויותר אנשים מזניחים את פייסבוק לטובת האינסטגרם כדי להצליח יותר ולקבל חשיפה יותר גדולה.
כיום בת 36, נולדה בפתח תקווה. נולדה למשפחה חרדית. בגיל 19 נישאה בפעם הראשונה והבינה את הטעות בנישואים בגיל מוקדם.
בגיל 28 עשתה ניתוח להסרת גידול סרטני שהתגלה אצלה בגוף.
במשך החיים שלה אמרו לה מסביב שאינה תוכל להיות דוגמנית בשל משקלה העודף, עובדה שגרמה לה להגיע דווקא כן להיות דוגמנית למידות גדולות ומובילה בתחום זה.
נכנסה לתודעת הציבור בתוכנית הריאליטי "האח הגדול" בשנת 2018, ושם היו שהשוו אותה למריה דומרק בשל הדימיון בניהן. רק מעצם ההשוואה בניהן רואים את ההבדלים הגדולים שיש בניהן. מריה רזה דקיקה ואילו לירז מלאה. בין היתר עושה לירז הרצאות לנשים בשם "מנצחת בגדול".
התמונות אותן היא מעלה הם צנועים בעיקר, אך ישנם פעמים מעטות בהם היא התבקשה להצטלם בעירום ועשתה זאת ללא בעיה. היא חושפת את עצמה כדי להעביר מסרים שבעיניה ובעיני רבים עוד חשובים, היא מתלבשת כרצונה החופשי בלי לעשות חשבון לאף אחד. זוהי הדרך בה היא מאמינה.
היא מצטלמת בצורה איכותית אך ישנם פעמים שהצילום אינו איכותי. מצטלמת בצורה מקצועית כאשר היא עושה קמפיינים או הפקות אופנה למיניהן.
לעיתים יש כיתוב מתחת לתמונה ולעיתים אין. כאשר יש כיתוב זה נועד כדי להעביר מסרים חשובים שהציבור ילמד מהם. היא פעילה המון בפייסבוק וגם באינסטגרם. בפייסבוק היא מרגישה פתיחות יותר גבוהה להביע את דעתה בפוסטים ארוכים בעלי משמעות ועניין לציבור, וגם באינסטגרם זה בא לידי ביטוי פעמים ספורות.
את תודעת הציבור לירז מקבלת דרך הפייסבוק והאינסטגרם גם כן.
בת 31, נולדה בבני ברק וכעת מתגוררת ברמת גן.נולדה למשפחה חרדית. אביה חבר כנסת מטעם מפלגת ש"ס. היא בעלת תואר ראשון במינהל ותקשורת במכללת רמת גן. בעבר ניהלה רשת חנויות ממתקים בשם "חלומות מתוקים" עד שהתחילה קריירה בטלוויזיה ובדוגמנות.
בשנת 2018 הופיעה בצילומים לרשת "סופר פארם", ושל מותג האופנה Queen Size, השתתפה גם כן בצילומים למותג הפלאס סייז Retema של המעצבת רתם לויתן. השתתפה בשבוע האופנה באותה שנה, שחרת על דגלו נשים בכל המידות והגילאים.
משתתפת בתוכנית הריאליטי "הישרדות YIP".
התמונות אותן היא מעלה ודרך הלבוש בה היא מתלבשת הם צנועים למדי (כנראה מכבוד למשפחתה). היא מתלבשת בצורה נורמטיבית שלא חושפת כמעט דבר.
לעיתים ישנו טקסט מתחת לתמונות, ולרוב הטקסט מופיע בפוסטים או ראיונות אודותיה.
הטקסט אותו היא מעבירה נועד כדי להעביר מסר לחברה ובפרט לנשים מלאות בעיקר שהן צריכות להאמין בעצמן ולרגע לא להזניח את עצמן בגלל דעות החברה.
היא מצטלמת בצורה איכותית וברורה כאשר היא עושה הפקות אופנה קמפיינים לרשתות שונות בתחום הדוגמנות למידות גדולות בו היא עוסקת.
שמחה פעילה גם באינסטגרם אך לרוב בפייסבוק. כמו רבות כמותה, היא מרגישה לנכון לכתוב פוסטים וכל דבר העולה על ראשה ברשת חברתית זו כי שם היא מקבלת במה יותר פתוחה. העולם של היום באינסטגרם מעדיף לראות ולשמוע על הנשים הרזות ומהן לקבל תוכן ומידע מאשר מאותן נשים מלאות ונורמטיביות בחברה. לכן, ההעדפה היא להשתמש בפייסבוק למרות שהיא גם כן פעילה באינסטגרם.
כיום בת 26, נולדה ברמת השרון וכיום מתגוררת עם בן זוגה בתל אביב. לפניה גיוסה לצה"ל התנדבה לשנת שירות "בתנועת התרבות" בגרעין נח"ל ולאחר מכן שירתה בלהקת חיל הים. היא למדה קורס למוזיקה אלקטרונית בבית הספר למוזיקה "רימון".
בשנת 2017 התמודדה נטע בתוכנית הריאליטי "הכוכב הבא לאירוויזיון". לאחר תקופה בה התקדמה נטע בתוכנית, הגיעה לגמר וזכתה ברוב מוחץ לייצג אותנו באירוויזיון.
בשנת 2018 עלתה נטע לגמר האירוויזיון ובו זכתה והביאה בשנת 2019 את האירוויזיון לתל אביב.
שיטת הצילום של נטע היא שיטה של רבות כמותה בתחום. אמנם בתחומה היא לא דוגמנית, אך בעקבות ההחצנה של צורת הלבוש שלה והדרך בה היא עושה את זה, היא ניהיתה מובילה גם בתחום התודעה של נשים מלאות בארץ ובעולם.
היא מצטלמת ומצולמת בדרך בה היא רוצה ובדרך שאותה היא רואה לנכון. מצטלמת בצורה מקצועית במקומות המיועדים לכך.
היא לא אדם פשוט וזה בא לידי ביטוי בצורת לבוש שלה שהיא מאוד מוחצנת. היא עושה זאת כדי להדגיש את השוני ובכך נהיית בולטת בחברה.
יש לעיתים כיתוב מתחת לתמונה ולעיתים לא.
ברוב הפעמים ישנו כיתוב
שמעביר מסר אודות המקום בו היא נמצאת או סתם
כיתוב עם משמעות וגם בלי משמעות.
החשבון שלה פתוח ברוב הפעמים ואני חושבת שזה מתוך מקום שלא אכפת לה להראות את עצמה ואת התוכן שהיא מייצרת. היא מתגאה בעצמה ובמי שהיא הגיעה להיות.
אני חושבת שנטע מעדיפה את האינסטגרם כיוון ששם יש חשיפה גדולה יותר לתכנים בעיני הציבור הרחב, וגם כיוון שהיא יודעת שפייסבוק ירד "מגדולתו" ואינסטגרם מוביל יותר.
החשבון שלה פתוח ברוב הפעמים ואני חושבת שזה מתוך מקום שלא אכפת לה להראות את עצמה ואת התוכן שהיא מייצרת. היא מתגאה בעצמה ובמי שהיא הגיעה להיות.
אני חושבת שנטע מעדיפה את האינסטגרם כיוון ששם יש חשיפה גדולה יותר לתכנים בעיני הציבור הרחב, וגם כיוון שהיא יודעת שפייסבוק ירד "מגדולתו" ואינסטגרם מוביל יותר.
מסקנות
לאחר שבדקתי וחקרתי את הבנות הנ"ל בקטגוריות השונות בטבלת ההשוואה,
כעת הגיע השלב לבדוק ולהראות את הממצאים שמצאתי בעקבות החקר שביצעתי.
באמצעות המאמרים האקדמיים והכתבות החדשותיות שקראתי וסיכמתי, הגעתי לתובנות רבות.
כל אחד מן המאמרים והכתבות אמנם לא חידשו לי מידע שלא ידעתי, אך הופתעתי לגלות כמה נושא דימוי הגוף מדובר ומשפיע בחברה שלנו כיום.
הבנות הנ"ל - כולן מובילות דעת קהל כל אחת בתחום שלה ובדרך שלה.
ההגדרה של דימוי גוף נוגעת בכל אחת מהבנות שחקרתי, ובעצם נוגעת בכל אדם באוכלוסייה.
ההבדל המשמעותי בניהן הוא שחלקן דוגמניות, חלקן זמרות, חלקן מלאות וחלקן רזות.
עוד הבדל משמעותי בניהן הוא שהחברה בוחרת לקבל כל אחת מהן בדרך שונה בגלל המראה החיצוני שלהן.
בעקבות הטכנולוגיה המתפתחת, החברה של היום משנה את דעתה בכל רגע נתון.
אידיאל היופי מתנהל לפי תקופות על פי נורמות החברה.
יש זמנים בהם החברה העדיפה את הנשים המלאות דווקא על פני נשים רזות כי ראו באישה מלאה אישה עשירה. לאחר תקופה החברה העדיפה אישה שצורת גופה הוא כמעין "שעון חול" שתהיה רזה ככל האפשר. לפי זה רואים שזהו נושא שבכל רגע נתון משתנה.
החברה של היום יודעת בדיוק מה היא רוצה לראות, ולכן אותן נשים שהן מובילות דעת קהל בתחום הדוגמנות או השירה, מתאימות את עצמן לסטנדרטים של החברה. אין פלא שרוב הנשים היום דוגמניות רזות עד גבול האנורקסיה.
את העצמה של נושא דימוי הגוף רואים בעיקר ברשתות החברתיות שכיום בעיקר בני/בנות נוער מושפעים מהמתרחש בהם. הדור של היום הוא דור הטכנולוגיה ודור מושפע. יש המוני אנשים שהתחילו כאנונימים והפכו בין רגע למפורסמים עם אלפי עוקבים.
ההבדל הכי גדול ביניהן לבין הנשים הרזות שחקרתי הוא שאותן נשים מלאות צריכות להביא ערך מוסף מעבר ליופי שיש להן.
משהו ייחודי שלא יראו עוד כמותו ובכך היא תהיה מיוחדת.
פה בא לידי ביטוי הנשים המלאות אותן חקרתי בעבודתי.
כל אחת מביאה את זה בדרך שונה, אך ישנם המון קווים משיקים ודומים בניהן. הנשים הנ"ל ועוד רבות כמוהן בתחום הדוגמנות, השירה וכדומה, צריכות להעביר מלבד יופי גם מסר חינוכי וערכי לילדות נערות ונשים.
מדוע זה אמור לקרות? זה קורה בעקבות הסטיגמה שיש על אותן נשים מלאות שהן לא טובות בטח שלא יכולות להצליח כמו נשים רזות בתחום. הן מרגישות מעין קיפוח ועל כן הן מרגישות שהן צריכות להביא ערך נוסף שיראה על כך שמעבר להיותן יפות, הן גם חכמות ומעבירות מסר לחברה כולה.
עובדה נוספת בהקשר להצלחתן של הנשים הרזות על פני הנשים המלאות היא הפן הכלכלי. מוכח שאישה רזה מרוויחה יותר מאישה מלאה כיוון שהחברה הכתיבה שהיא רוצה לראות נשים רזות מפרסמות דברים על פני נשים מלאות.
למרות שהחברה של היום, וגם סוכנויות דוגמנות והטאלנטים למיניהן מתחילות לשנות את גישתן בהקשר דימוי הגוף והעדפה של אישה רזה על פני מלאה, עדיין לאותן נשים קשה להצליח בתחום הזה והן יהיו במקרים מסוימים מאחור.
לשאלת החקר שלי קיבלתי תשובה חלקית. המצב הרצוי והמצב המצוי ברור לכולנו, אך אני מאמינה שהוא צריך להשתנות ולהיות במצב המצוי שהוא מרבית החברה.
מודל היופי ברשתות החברתיות כנראה לזמן הקרוב ישאר כמו שהוא, אך עם אולי מודעות יותר גדולה לקבלת האחר.
דעתי לאורך כל עבודת החקר הזו השתנתה אך הבסיס שלה נשאר אותו דבר. תמיד האמנתי שהחברה צריכה לקבל כל אדם באשר הוא מבלי להסתכל על החיצוניות קודם ולשפוט לפיה. אני חושבת שהחברה לאט לאט מתקדמת לכיוון קבלת המצב המצוי בחברה, אך עד שהיא תגיע אליו במלואו יקח עוד שנים טובות.
באמצעות המאמרים האקדמיים והכתבות החדשותיות שקראתי וסיכמתי, הגעתי לתובנות רבות.
כל אחד מן המאמרים והכתבות אמנם לא חידשו לי מידע שלא ידעתי, אך הופתעתי לגלות כמה נושא דימוי הגוף מדובר ומשפיע בחברה שלנו כיום.
הבנות הנ"ל - כולן מובילות דעת קהל כל אחת בתחום שלה ובדרך שלה.
ההגדרה של דימוי גוף נוגעת בכל אחת מהבנות שחקרתי, ובעצם נוגעת בכל אדם באוכלוסייה.
ההבדל המשמעותי בניהן הוא שחלקן דוגמניות, חלקן זמרות, חלקן מלאות וחלקן רזות.
עוד הבדל משמעותי בניהן הוא שהחברה בוחרת לקבל כל אחת מהן בדרך שונה בגלל המראה החיצוני שלהן.
בעקבות הטכנולוגיה המתפתחת, החברה של היום משנה את דעתה בכל רגע נתון.
אידיאל היופי מתנהל לפי תקופות על פי נורמות החברה.
יש זמנים בהם החברה העדיפה את הנשים המלאות דווקא על פני נשים רזות כי ראו באישה מלאה אישה עשירה. לאחר תקופה החברה העדיפה אישה שצורת גופה הוא כמעין "שעון חול" שתהיה רזה ככל האפשר. לפי זה רואים שזהו נושא שבכל רגע נתון משתנה.
החברה של היום יודעת בדיוק מה היא רוצה לראות, ולכן אותן נשים שהן מובילות דעת קהל בתחום הדוגמנות או השירה, מתאימות את עצמן לסטנדרטים של החברה. אין פלא שרוב הנשים היום דוגמניות רזות עד גבול האנורקסיה.
את העצמה של נושא דימוי הגוף רואים בעיקר ברשתות החברתיות שכיום בעיקר בני/בנות נוער מושפעים מהמתרחש בהם. הדור של היום הוא דור הטכנולוגיה ודור מושפע. יש המוני אנשים שהתחילו כאנונימים והפכו בין רגע למפורסמים עם אלפי עוקבים.
ההבדל הכי גדול ביניהן לבין הנשים הרזות שחקרתי הוא שאותן נשים מלאות צריכות להביא ערך מוסף מעבר ליופי שיש להן.
משהו ייחודי שלא יראו עוד כמותו ובכך היא תהיה מיוחדת.
פה בא לידי ביטוי הנשים המלאות אותן חקרתי בעבודתי.
כל אחת מביאה את זה בדרך שונה, אך ישנם המון קווים משיקים ודומים בניהן. הנשים הנ"ל ועוד רבות כמוהן בתחום הדוגמנות, השירה וכדומה, צריכות להעביר מלבד יופי גם מסר חינוכי וערכי לילדות נערות ונשים.
מדוע זה אמור לקרות? זה קורה בעקבות הסטיגמה שיש על אותן נשים מלאות שהן לא טובות בטח שלא יכולות להצליח כמו נשים רזות בתחום. הן מרגישות מעין קיפוח ועל כן הן מרגישות שהן צריכות להביא ערך נוסף שיראה על כך שמעבר להיותן יפות, הן גם חכמות ומעבירות מסר לחברה כולה.
עובדה נוספת בהקשר להצלחתן של הנשים הרזות על פני הנשים המלאות היא הפן הכלכלי. מוכח שאישה רזה מרוויחה יותר מאישה מלאה כיוון שהחברה הכתיבה שהיא רוצה לראות נשים רזות מפרסמות דברים על פני נשים מלאות.
למרות שהחברה של היום, וגם סוכנויות דוגמנות והטאלנטים למיניהן מתחילות לשנות את גישתן בהקשר דימוי הגוף והעדפה של אישה רזה על פני מלאה, עדיין לאותן נשים קשה להצליח בתחום הזה והן יהיו במקרים מסוימים מאחור.
לשאלת החקר שלי קיבלתי תשובה חלקית. המצב הרצוי והמצב המצוי ברור לכולנו, אך אני מאמינה שהוא צריך להשתנות ולהיות במצב המצוי שהוא מרבית החברה.
מודל היופי ברשתות החברתיות כנראה לזמן הקרוב ישאר כמו שהוא, אך עם אולי מודעות יותר גדולה לקבלת האחר.
דעתי לאורך כל עבודת החקר הזו השתנתה אך הבסיס שלה נשאר אותו דבר. תמיד האמנתי שהחברה צריכה לקבל כל אדם באשר הוא מבלי להסתכל על החיצוניות קודם ולשפוט לפיה. אני חושבת שהחברה לאט לאט מתקדמת לכיוון קבלת המצב המצוי בחברה, אך עד שהיא תגיע אליו במלואו יקח עוד שנים טובות.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה